Händelöp tur retur

  • Frede, også kaldet Fnyxen, er blevet 3 år. Den lille mand var pavestolt på den store dag, og vi har fejret på  behørig vis med pandekager på sengen, bedsteforældre, onkel Erik, Øland og sommerhus.

 Vi ankom for 5 dage siden til den lille fiskerhavn på øen Händelöp, hvor der lige præcis var plads til at klemme Mumrikken ind. Her står tiden stille. I havnen ligger en håndfuld fiskekuttere i varierende forfald, og der skal ikke betales havnepenge.

Händelöp havn er en charmerende lille størrelse med røde fiskerhytter på kajen og et ægte svensk das med fluer. En del af fluerne har nu fundet et nyt hjem på Mumrikken… mums.

Da Mads skulle benytte toiletfasciliteten opdagede han hele 3 hvepseboer i det lille hus. Det skulle der gøres noget ved! Således udrustet med hvepsefjerningsgrej gik Mads i krig på dasset. 3 hvepseboer senere var to hvepsehjem fjernet på sikker vis, mens et desværre var faldet ned i dashullet… Så det var noget med at holde sig indtil hvepsene var fløjet (eller gået til  i de giftige dampe), for ikke at få hvepsestik i bagen.

Händelöp havn kunne udover de glimrende toiletfasciliteter også byde på nogle helt fantastiske hoppi-havet-klipper. Så det gjorde vi. Tillige fandt vi en naturlig klippe-med-plaskevand-legeplads, hvor ungerne tilbragte en hel eftermiddag, og hvor vi bredte den ternede frokostdug ud på en varm klippe i den lille gryde – ahh livet er i grunden slet ikke så tosset.

Vi fik lokket den stakkels bedstefar helt op og hente besætningen på Händeöp havn – en tur fra Mørbylunga på Øland på godt 150 km. Tak Bedstefar – for din kørselstålmodighed som blev sat på prøve. Og vi ved godt, at vi ikke rejser let!

Og tak til Bedstemor for at have fundet det sødeste lille hus på Øland, -en drøm for små drenge, som blev sluppet fri fra Mumrikkens trange kvadratmeter. Et tiltrængt pusterum for livlige unger, med gamle klatrevenlige frugttræer i haven og en gammel folkespand i garagen. Det var helt rart at sove et par nætter i senge, som står helt stille, og blive forkælet med onkel Eriks koteletter i fad og hjemmelavede frikadeller.

De sidste to dage har været voksentid. Vi er tilbage på Mumrikken, som vi allerede var begyndt at savne, og vi har efterladt de yngste besætningsmedlemmer hos bedsterne på Øland. Vi er takket være bedsterne tanket op med sejlermælk og rugbrød og i skrivende stund drøner vi rundt i skærgården iført underbukser og lige om lidt skal vi for første gang prøve at sætte vores letvindssejl – den fantastiske genakker.

I aften lander vi igen på Øland – på nordkysten i Grankullavik havn. Her påmønstrer de yngste besætningsmedlemmer igen og så går turen til goternes ø med vikinge-kuller og hvide sandstrande.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *